Boslab - Rebecca – Het Amsterdamse Bostheater - stralend middelpunt van de zomer

Rebecca

Door: Dagmar Ketelaers & Annabelle Hinam
Boslab Theaterfestival 2021

DagmarAnnabelle

Een jonge vrouw dwaalt door het bos. Ze laat haar vertrouwde land achter op zoek naar de Graal van Fortuna.

Rebecca is een sprookje over rustig verdwalen, langzaam mislukken en over onbekende wegen inslaan. Rebecca is een zoektocht naar geluk (wat dat dan ook mag zijn) en een poging om te vinden wat je juist niet zoekt.

How will you go about finding that thing the nature of which is totally unknown to you?


Dagmar Ketelaers en Annabelle Hinam speelden voor het eerst samen in een afstudeervoorstelling van een regie-studente van de toneelacademie Maastricht. In een lange improvisatie waar ze knallende ruzie maakten en al vechtend over de grond rolden, keken ze elkaar in de ogen en wisten allebei, wij zijn nog lang niet klaar met elkaar! Beiden hebben een enorme liefde voor het bos en wandelen. Hun voorstelling is dan ook geïnspireerd op ‘A field guide to getting lost’ van Rebecca Solnit. Dit is de eerste keer dat zij samenwerken, maar vast niet de laatste!

Annabelle Hinam studeert dit jaar af aan de toneelschool Utrecht. Ze is 23 jaar en geboren in Amsterdam. Haar vader is Engels en is dus tweetalig opgevoed. Naast toneelspelen spendeert ze haar tijd voornamelijk buiten, op het voetbalveld, of wandelend of lezend in een goed boek. Ze kan heel goed koken en praten. Ze houdt zich veel bezig met klimaat en wilt eigenlijk de wereld verbeteren met kunst, hoe cliché dat ook mag klinken. Ze is wel een tikkeltje te perfectionistisch en wilt iets te vaak dat dingen in één keer lukken maar gelukkig kan ze daar inmiddels om lachen. Toneelspelen doet ze het liefst intuïtief en door middel van lange improvisaties waarin alles nog mogelijk is. Dat vindt ze het leukste aan toneel, dat elke avond opnieuw, alles mogelijk is en het vreemde te ontdekken valt.

Dagmar Ketelaers is in 2020 afgestudeerd als actrice aan de toneelschool Utrecht. Haar eerste rol in een toneelstuk was een schaap. Ze was vier jaar en moest met vijf andere kleuters een kudde schapen spelen. Toen alle schapen van de herder het podium af moesten was er één eigenwijs schaap dat niet wilde luisteren, dat was Dagmar. In het eerste jaar van de toneelschool maakte ze een solo, ‘De vrouw die niet tot rusten kwam’, een stilstaand tafereel over wachten en niet weten wat komen gaat. Dat is een thema wat nu eigenlijk weer terugkomt in het sprookje Rebecca. Misschien toch een soort rode draad. We zullen nooit precies weten wat en hoeveel we teweegbrengen in de wereld, waar de prikkelingen beginnen en weer eindigen, waar grote inspiraties hebben plaatsgevonden, emoties zijn blootgelegd of waar inzichten het licht hebben gezien. Dagmar ziet theater graag als een mysterie, onbegrijpelijk en onverklaarbaar!

Spel/Concept/Tekst: Dagmar Ketelaers en Annabelle Hinam
Met grote dank aan: Rebecca Solnit en iedereen van het Amsterdamse Bostheater en het Boslab Festival
Foto: Michiel Landeweerd

 

Terug naar Boslab Theaterfestival

Route