
Boslab Proloog
Een voorstelling zonder acteurs, maar mét de natuur en theaterrood pluche. Het verhaal van het bos!
Wanneer je aandachtig in een bos bent, zie je dat overal leven is. Krioelend onder onze voeten en boven onze hoofden, reikend naar het licht. Maar hoe vertellen we het leven van het bos? Kunnen we verhalen vertellen en kunnen we theater maken zonder menselijke helden? Kan het bos de hoofdrolspeler van ons verhaal zijn?
De moderne mens bestaat uit vervaagde dualiteiten. Ze zweeft ergens tussen natuurlijk en kunstmatig, technologie en ecologie, werkelijkheid en representatie. Midden in het bos ontvouwt zich een vergezicht: op een landschap, op een toekomst, op je eigen perceptie, je eigen gedachten en je eigen zijn.
“But you are already a symbiotic being entangled with other beings. The problem with ecological awareness is not that it’s horribly difficult. It’s that it’s too easy. You are breathing air, your bacterial microbiome is humming away, evolution is silently unfolding in the background. Somewhere, a bird is singing and clouds pass overhead. You stop reading this book and look around you. You don’t have to become ecological. Because you are ecological.” (Timothy Morton)
Zephyr Brüggen is een theatermaker uit Amsterdam. In 2021 studeerde ze af aan de Regie opleiding, waar haar voorstelling ‘Lizzy & De Bacchanten’ de André Veltkampbeurs won. Ze regisseerde, schreef, zong en speelde voorstellingen bij o.a. Karavaan, Boslab, Frascati, De Diamantfabriek, Likeminds, en met haar collectief ‘Babylon’. Ze werkt momenteel aan een drieluik waarin ze de hoofdrol van de mens in de wereld en het theater bevraagd. ‘Vergezichten & Bespiegelingen’ is het derde deel van dat drieluik.
Kelvin Pater (hij/hem) behaalde in 2015 zijn Bachelor lichtontwerp aan de AHK/de Theaterschool en in 2018 zijn Master in Design for Stage & Film aan NYU Tisch School of the Arts. Kelvin woont en werkt vanuit Amsterdam als decor- en lichtontwerper voor theatervoorstellingen en theatrale installaties. De ontwerpen van Kelvin onderscheiden zich door zijn passie voor het beeldhouwen van ruimtes met licht. Kelvin zet zich in om internationale samenwerkingen aan te gaan die ons uitnodigen duurzaam en intercultureel te denken door middel van verrassend gebruik van natuurlijke elementen. Momenteel is Kelvin bezig met de ontwikkeling van the Natural Light Project, een herbruikbaar modulair systeem dat gebruik maakt van natuurlijk licht in de theaterruimte. Ontwerp-credits zijn onder meer: DelaMar Theater, Rembrandthuis @ MuseumN8 (Amsterdam); Theater de l’Opprime (Parijs); Ibsen Festival (Noorwegen), Chain Theatre, Chocolate Factory, LaMama (NY). Associate ontwerp: The Public Theatre (NY), Humana Festival (KY). Assistent ontwerp: Metropolitan Opera (NY), Frankfurt Oper. Meer info: www.kelvinpater.com
Een voorstelling zonder acteurs, maar mét de natuur en theaterrood pluche. Het verhaal van het bos!